autó-kárrendezés-háttér1

Autó kárrendezés határidőkkel

Autó kárrendezés menete

Ha balesetet szenvedtünk, vagy okoztunk, természetesen az első dolgunk meggyőződni róla, hogy történt-e személyi sérülés és mentőt hívni szükség esetén. A következő lépés, hogy biztosítjuk a helyszínt. Ez nem azt jelenti, hogy álljunk odébb az autóval, hanem, hogy tegyük ki az elakadásjelző háromszöget, vegyünk láthatósági mellényt és általában tegyünk róla, hogy a szenvedett baleset ne okozzon további baleseteket. Az autó kárrendezés valójában ott kezdődik, amikor ezeken a fontos lépéseken már túl vagyunk, és már gondolhatunk a költségekre, bürokráciára is. Mi szükséges ahhoz, hogy a biztosító fizessen, mit kell tenni, milyen határidővel?

Akár hívunk rendőrt, akár egymás közt egyezünk meg a másik féllel, mindenképpen dokumentáljuk a helyszínt. A fényképeken fontos, hogy minden szögből jól látható legyen minden autó a rendszámtáblájával együtt, hogy akármelyik képről azonosítható legyen a jármű. Természetese cseréljünk biztosítót és elérhetőségi adatokat is, illetve jó, ha már a helyszínen készítünk leírást a helyszínről a baleset utáni még változatlan állapotában. Ha vannak szemtanúk, érdemes az ő elérhetőségüket is begyűjteni a biztonság kedvéért. Akár sikerült tisztáznunk egymás közt a károkozás felelősségét, akár nem, győződjünk meg egymás iratainak érvényességéről és töltsük ki a kárbejelentőt minden résztvevő részére. Az autó kárrendezés mást már a helyszínen nem követel meg, a további lépéseket már a biztosító felé kell tenni. Először bejelentjük kárigényünket, utána következik a kárszemle. A gépjármű kárbejelentés menete elhúzódhat, ha különböző pótlásokat szükséges benyújtanunk

Autó kárrendezés biztosítási szempontból

Az valószínűleg nem újdonság, hogy van kötelező felelősségbiztosítás, illetve casco. A kötelező azt biztosítja, akinek egy esetleges baleset során mi okoztunk kárt. A casco ezzel szemben a szerződött fél saját károsodását biztosítja ugyanebben a helyzetben. Ha tehát balesetet szenvedtünk, a károkozó kötelező felelősségbiztosítójánál kell kopogtassunk. Ha mi okoztunk a balesetet, adjuk meg a kárt szenvedett félnek kötelező biztosítónkat, és a saját kárunk végett kezdjük meg az autó kárrendezés lépéseit annál a cégnél, ahol casconk van. A balesetek nagyja persze nem ilyen feketén fehéren egyértelmű. Fontos észben tartani, hogy az autó kárrendezés részét képezi a felelősség ellenőrzése a biztosító részéről is. Ha tehát helyszínen nem értünk egyet, érdemes rendőrt hívni, hogy ők állapítsák meg, ez később alapot képez a biztosítónál is. Ellenben a biztosítók mindenképpen kommunikálni fognak egymással, ha bármelyik részről is úgy érzik, hogy nem egyértelmű a helyzet. Létezik ugyanis osztott felelősség. Ilyen esetekben a kárbejelentéskor megadott, illetve a kárszemlén gyűjtött adatok – és amennyiben van, rendőri helyszínelés végeredmény – figyelembe vételével százalékosan számszerűsítik az egyes felek felelősségét és ebben a mértékben csökkentik majd az értékvesztés alapú térítés összegét is. Az autó kárrendezés tehát csak a felelősség tisztázása után léphet tovább arra a kérdésre, hogy mennyi fizet a biztosítás autóra?

Autó kárrendezés időben

Az autó kárrendezés egyik rákfenéje a határidők betartása. Egy koccanásnál még elvárható, hogy az ember összeszedetten gondolkodjon és legyen lélekjelenléte ilyesmivel foglalkozni, ám súlyosabb baleseteknél tökéletesen érthető, ha nem a biztosítás az első gondolatunk. Ehhez az ésszerűséghez a biztosítás kárrendezés szabályai is igazodnak és az olyan autószalonok, mint a Cool Mobil is segíthetnek minket rutinjuknak hála. A kárbejelentés határideje a károkozónak általánosan két nap, ha időközben haláleset történt, ez nyolc napra nő. Ez sem túl sok idő az autó kárrendezés megkezdésére, ha más sajnálatos teendőnk is van, így érdemes odafigyelni rá. A gépjármű kárrendezés határidő ennél azonban bajosan lehetne csak hosszabb, hiszen a kárszemle szükségszerűen minél hamarabb kell megtenni, hogy tükrözze a balesetben esett károkat, ez pedig nem halogatható a végtelenségig. Ugyanezen okból kifolyólag az autó kárrendezés másik fontos szabálya, hogy a kárbejelentést követő öt munkanapon belül még ne javíttassuk meg az autónkat. A kárbejelentést követően általában huszonnégy órán belül jelentkezik a kárszakértő és rendelkezésre állásunktól függően időpontot egyeztet egy kárszemlére. Csak ez után javíttassunk!

A kárbejelentés elmulasztása nem jelenti automatikusan, hogy az autó kárrendezés már elúszott és a biztosító nem fizet. Ha mi szenvedtünk kárt, egyszerűen csak a biztosító kifizetési határideje nő meg: a kifizetés nem a károkozás napjától számítódik, hanem a bejelentéstől. Ha mi okoztuk a kárt, a biztosító bizonyíthatja, hogy a késedelem okán a kárigény elbírálásához nélkülözhetetlen körülmények váltak kideríthetetlenné. Ha sikerül neki, akkor az igényünk érvényesítése nem lehetséges.

Rendhagyó autó kárrendezés

A sofőrök rémálma, hogy autó kárrendezés során kiderül, hogy a károkozónak nincs kötelező felelősségbiztosítása. Ez ránk nézve azonban nem igazán teher, a károkozónak már annál inkább probléma, hiszen fény derült rá. Mi ilyen helyzetben a Magyar Biztosítók Szövetsége biztosít. A MABISZ kárrendezés pedig nem bonyolultabb, a honlapjuk egyértelmű lépésekkel segít kiválasztani a megfelelő űrlapot az autó kárrendezés megindításához.